Ako nájsť vhodné investičné nehnuteľnosti

Predtým, než si povieme ako nájsť vhodné investičné nehnuteľnosti, musíme si povedať, čo to vlastne sú vhodné investičné nehnuteľnosti. V článku (analýza výnosnosti investičných nehnuteľností) píšem o tom, aké finančné kritéria musí spĺňať dobrá investícia, preto sa teraz obmedzím len na krátky sumár.

  • Mesačný nájom z nehnuteľnosťi musí pokrývať všetky náklady spojené s nehnuteľnosťou.
  • Nehnuteľnosť by ste mali ideálne kúpiť pod trhovú cenu.
  • Nehnuteľnosť musí spĺňať základné kritéria – blízkosť veľkých zamestnávateľov, dostatok záujemcov o prenájom, blízkosť obchodov, zastávok hromadnej dopravy atď.

Aké sú teda zdroje potenciálnych nehnuteľností?

  • Internetové portály

Vyše 90% všetkých nehnuteľností sa objaví na niektorom z realitných portálov, preto je internet jeden z prvých zdrojov kde začať. Nehnutelnosti.sk, Reality.sk a Topreality.sk sú portály, kde nájdete drvivú väčšinu všetkých nehnuteľností ponúkaných cez internet. Väčšina predávajúcich resp. realitných maklérov uverejňuje inzeráty minimálne na dvoch portáloch, preto nemá zmysel hľadať na viac ako dvoch z nich. Budete totiž nachádzať tie isté inzeráty a zbytočne tráviť čas prezeraním rovnakých ponúk. Osobne, v čase keď hľadám novú investíciu, mám nastavené automatické zasielanie ponúk na mail podľa mojich kritérií z dvoch portálov. Ak používate Gmail môžete si nastaviť automatické zaraďovanie týchto mailov do osobitného priečinku, aby vám tieto maily zbytočne nezapĺňali váš hlavný inbox.

  • Realitní makléri

I keď v minulosti bolo na Slovensku zvykom ‘ušetriť´ a snažiť sa predať nehnuteľnosť svojpomocne našťastie sa postupne tento trend mení a väčšina ľudí už využíva pri predaji svojej nehnuteľnosti služby profesionálov – realitných maklérov. Nemôžem tu vymenovať všetky výhody služieb realitného makléra, ale verte mi – snaha ušetriť (najmä pri predaji nehnuteľnosti) vás môže vyjsť pekne draho.

Ako sa teda dostať ako prvý k tým najlepším ponukám na investičné nehnuteľnosti od maklérov?

Jednoducho, musíte makléra presvedčiť, že sa dokážete rýchlo rozhodnúť a rýchlo obchod zrealizovať. Makléri častokrát uprednostnia kupujúceho, ktorý neponúkne najvyššiu cenu, ale majú istotu, že obchod zrealizuje pred kupujúcim, ktorý poskytne najvyššiu cenu, no musí najprv napríklad predať inú nehnuteľnosť (kde súčasne býva). Tu vždy hrozí riziko, že sa niečo v tomto “kolečku” pokazí.

Pár rád k maklérom:

  1. Snažte sa s nimi nadviazať neformálny vzťah.
  2. Nebuďte príliš špecifický pri definícii vašej ideálnej nehnuteľnosti. 1.5 izbový byt, na tej a tej ulici, na 3 poschodí, orientovaný tam a tam je pre makléra príliš úzka definícia. Odporúčam skôr povedať, že hľadáte 1-2 izbový byt, v tejto lokalite za účelom kúpy a následného prenájmu. Neskôr pri obhliadkach môžete makléra začať učiť čo presne hľadáte.
  3. NIKDY, ale skutočne NIKDY nevycúvajte z obchodu, na ktorý ste už dali ponuku. V tom momente sa stanete pre makléra nedôveryhodným klientom a už vám žiadnu ponuku nepošlú! Nehovoriac o tom, že makléri sa medzi sebou rozprávajú a takáto správa sa dokážete šíriť ako mor!
  4. Známi, kolegovia, okolie

Neverili by ste koľko dobrých nehnuteľností sa k vám môže dostať od vašich známych a kamarátov. Spravte tému nehnuteľností jednu z tém, o ktorých sa bežne rozprávate so svojimi známymi. Stačí keď budú vedieť, že kupujete nehnuteľnosti a ak by o niekom, kto predáva vedeli, nech vám dajú vedieť. No nepreháňajte to a netlačte príliš na pílu, sú to koniec koncov vaši kamaráti. 😉

  • Letáky, nálepky na stĺpoch a vchodoch

Už ste si určite niekedy našli v schránke leták typu ‘Hľadáme byt v tejto lokalite. Volajte na …´? To je praktická ukážka letákov. Cieľom takejto kampane je dostať sa priamo k predávajúcemu, ktorý chce predať nehnuteľnosť – lacno!

Letáky sú marketingový nástroj preto pri ňom musíte dodržiavať marketingové pravidlá. Uvediem len pár z nich:

  1. Správa na letáku musí byť dôveryhodná a osobná.
  2. Je to hra čísiel z 10.000 letákov môžete dostať 20-50 volajúcich a z toho v ideálnom prípade jeden dobrý obchod.
  3. Dôležitejšie ako počet oslovených potencionálnych predávajúcich je FREKVENCIA zasielania, t.j. radšej 6x za pol roka oslovte tú istú domácnosť ako jedenkrát viacero domácnosti. Ak vám ľudia majú dôverovať, musia vašu ponuku vidieť viackrát!
  4. Pripravte sa aj na nepríjemné telefonáty – najmä od ľudí, ktorí si neprajú vašu reklamu.
  • Platené inzeráty

Inzeráty v lokálnych novinách, časopisoch atď. sú poslednou možnosťou. Problémom je, že platené inzeráty sú drahé a neadresné. Vy chcete osloviť IBA predávajúcich z vašej konkrétnej lokality, čo je pri platených inzerátoch problematické. 

Záver:

Aj keď možností ako nájsť vhodné investičné nehnuteľnosti je viacero, sústreďte sa maximálne na jednu – dve z nich (je na vás ktoré). Dajte im dostatok času a ak vo vašej lokalite nefungujú vyskúšajte inú. Po čase budete mať veľmi dobrú predstavu o tom čo funguje a čo nie. A nezabudnite – neprestaňte hľadať spôsoby ako robiť veci lepšie, pretože investícia do vzdelania prináša tie najlepšie úroky!

Tento článok vyšiel prvýkrát 18. septembra 2016.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely spracovania tohto príspevku. Zásady spracovania osobných údajov